ضعيف پرونده تحقیقات خوزستان بیمارستان اخبار حوادث

ضعيف: پرونده تحقیقات خوزستان بیمارستان اخبار حوادث

گت بلاگز اخبار اجتماعی غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

حقوق شهروندی را شاید بتوان در مصادیق مختلفی جستجو کرد که از جمله آنها آموزش رایگان به کودکان و نوجوانان تا رسیدن به دوره ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ه

غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

عبارات مهم : آموزش

حقوق شهروندی را شاید بتوان در مصادیق مختلفی جستجو کرد که از جمله آنها آموزش رایگان به کودکان و نوجوانان تا رسیدن به دوره ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هست، مساله ای که قانون اساسی نیز بر آن صحه گذاشته هست.

قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران برگرفته از آموزه ها و تعالیم دینی است که بر برقراری عدالت اجتماعی از هر نوعی تاکید دارد و حق آموزش رایگان و همگانی را جهت شهروندان به رسمیت می شناسد.

بدون شک می توان رسیدن به آگاهی و آموزش را از وقت پیامبران الهی و همچنین ذهن جستجوگر انسان جهت داشتن سطحی اندک یا اوج از دانایی مورد کنکاش قرار داد که به تدریج در گذر وقت اشکال آن متفاوت شده است و در هر وقت مفهومی به همراه داشته است.

غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

البته در تعالیم دینی طلب علم جهت همگان امری مهم و واجب قلمداد شده است و اهمیت دانش اندوزی و فراگیری علم به حدی است که مثال ها و شعرهای بسیاری هم در این زمینه جهت تاکید زیاد چاشنی همه قوانین و دستورالعمل ها شده است که می توان به این شعر اشاره کرد که ‘ز گهواره تا گور دانش بجوی’ و یا این حدیث معروف که ‘علم را طلب کنید حتی اگر در چین باشد.’

اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی در بند دوم نیز به صراحت اعلام کرده که ‘دولت موظف است همه امکانات خود را در مورد آموزش و پرورش رایگان جهت همه در تمام سطوح و تسهیل و اموزش آموزش عالی به کار برد.’

حقوق شهروندی را شاید بتوان در مصادیق مختلفی جستجو کرد که از جمله آنها آموزش رایگان به کودکان و نوجوانان تا رسیدن به دوره ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ه

همچنین اصل نوزدهم قانون اساسی کشور عزیزمان ایران نیز اظهار داشته است: ‘مردم کشور عزیزمان ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها باعث امتیاز نخواهد بود.’ و در اصل بیستم قانون اساسی نیز مقرر شده است است که ‘همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند.’

در اصل سی ام قانون نیز با تاکید زیاد اعلام شده است است که ‘دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را جهت همه ملت تا آخر دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.’

بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر ‘هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید رایگان باشد. آموزش ابتدایی اضطراری هست. آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل به روی همه باز باشد تا همه بنابه استعداد خود بتوانند از آن بهره مند شوند.’ و همچنین تاکید شده است است که ‘پدر و مادر در گزینش نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند.’

غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نیز در سال 1354 مفاد میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد تصویب و پذیرش قرار داد که در بند 2 ماده 13 میثاق مذکور به آموزش و پرورش رایگان و همگانی اشاره شده است وکشورهای طرف این میثاق اذعان کرده اند که به منظور استیفای این حق آموزش و پرورش ابتدایی باید اضطراری باشد و رایگان در دسترس عموم قرار گیرد، آموزش و پرورش متوسطه به اشکال متفاوت آن از جمله آموزش و پرورش فنی و حرفه ای متوسطه باید تعمیم یابد و به تمامی وسایل مقتضی به خاص به وسیله معمول کردن تدریجی آموزش و پرورش مجانی در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش و پرورش عالی باید به تمامی وسایل مقتضی به خاص به وسیله معمول کردن تدریجی آموزش و پرورش مجانی به تساوی کامل براساس استعداد هر فرد در دسترس عموم قرار گیرد.

با گذر وقت و عوض کردن نظر ها نسبت به روش های دسترسی به اطلاعات و کسب دانش، رایگان بودن آموزش گرد و غبار کهنگی گرفت و آخر بعد از کش و قوس های فراوان قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی در 21 ماده و 15 تبصره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پنجم خردادماه سال 1367 به تصویب رسید.

حقوق شهروندی را شاید بتوان در مصادیق مختلفی جستجو کرد که از جمله آنها آموزش رایگان به کودکان و نوجوانان تا رسیدن به دوره ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ه

با زیاد کردن قارچ گونه مدارس غیر انتفاعی که شاید در ابتدا با اهداف کیفیت بخشی آموزشی و برخورداری دانش آموزان از شرایط آموزشی بهتر شکل گرفته بود، به تدریج از آنچه که در قانون اساسی مبنی بر آموزش رایگان تا آخر دوره متوسطه تاکید شده است بود، دور شدیم و آموزش در بسته ای شکیل با برنامه ها و اهداف متفاوت در نظام اموزش و تربیت ارائه شد.

در ادامه تحولات آموزشی، انواع مدارس شکل گرفت که هر یک اهداف تعریف شده است ای جهت خود داشتند از جمله مدارس هیات امنایی که آمده بودند تا کمک حال مدارس دولتی باشند و با دریافت مبلغی از اولیا به محل کسب علم و دانش فرزند های این سرزمین رونق ببخشند.

غبار فراموشی بر آموزش و پرورش رایگان

بر اساس اعلام مسئولان، اکنون دستگاه اموزش و تربیت با دارا بودن حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور 18 نوع مدرسه را مدیریت می کند که مشمول بر «مدارس دولتی»،«غیر دولتی»،«تیزهوشان»،«نمونه دولتی»،«هیات امنایی»،«تربیت بدنی»،«علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» است.

به نظر می رسد این تنوع بخشی که ابتدا با اهداف متعالی شکل گرفت اکنون به معضلی جهت وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است آیا که بعضی از این مدارس با دریافت شهریه های چند ده میلیونی عملا اصل سی ام قانون اساسی را زیر پرسش می برد و بعضی دیگر نیز با وجود دریافت شهریه البته کمتر از مدارس غیردولتی نتوانسته اند اهداف نظام اموزش و تربیت و آنچه را که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است را محقق سازند.

گویی اکنون مدارس غیردولتی به بنگاه های تجاری تبدیل شده است که موسسان این مدارس صرفا به دنبال سودآوری زیاد هستند و در مسابقه تنگاتنگ با دیگر رقبا، با ارائه آموزش ها و برنامه ها از یکدیگر سبقت می گیرند غافل از اینکه آموزش و تربیت انسان ها باید از مسیر دیگری غیر از این بگذرد.

البته در نظر گرفتن فضاهایی که زیاد شبیه منزل مسکونی است تا مناسب جهت ارائه آموزش به دانش آموزان در بعضی مدارس غیردولتی، تعجب همگان را برانگیخته که مگر قرار نبود این مدارس با دریافت شهریه از خانواده ها در صدد کیفیت بخشی باشند حال چگونه است که حتی از حداقل امکانات بی بهره هستند؟

از منظر دیگر وزارت آموزش و پرورش به علت دارا بودن حدود یک میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته همواره با کمبود بودجه روبرو است که به ناچار نیازمند توسعه همکاری های مردمی و زیاد کردن مدارس غیردولتی است که بنا بر بیانات مسئولان وزارت آموزش و پرورش توسعه و گسترش مدارس و مراکز غیردولتی امری کاملا قانونی است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آنچه که در سند تحول بنیادین نظام آموزشی مورد اشاره قرار گرفته اجرا می شود.

در این میان نظر خانواده ها نیز نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است و والدین بر این باورند که محیط آموزشی مناسب همراه با امکانات و تجهیزات درجه یک می تواند فرزندانشان را در آینده به موقعیت های تحصیلی و شغلی بهتری برساند و مسابقه و شاید چشم و هم چشمی و پیشی گرفتن فرزند های آنها از دیگر فرزند های فامیل و دوستان نیز بر این مساله دامن زده است.

یکی از والدین اعتقاد است که جهت بهره مندی فرزندش از امکانات با کیفیت آموزشی با وجود نداشتن اوضاع اقتصادی مناسب، همواره تلاش کرده و از بسیاری هزینه های زندگی چشم پوشی می کند تا فرزند خود را در مدرسه غیردولتی عضویت کند.

وی می گوید مدارس دولتی به لحاظ آموزش پرسشها فرهنگی و تربیتی از سطح پایین تری برخوردار است و در این مدارس از خانواده هایی با فرهنگ های متفاوت وجود دارد و این مساله می تواند به تربیت فرزندم آسیب بزند به همین خاطر مدارس غیردولتی را جهت تحصیل فرزندم ترجیح می دهم.

وی ادامه داد: شاید در نگاه اول شهریه مدارس غیردولتی سنگین و اوج باشد ولی باید این واقعیت را هم پذیرفت که مدارس غیردولتی به نسبت مبلغی که دریافت می کنند خدمات مناسب تری در اختیار دانش آموزان قرار می دهند، امکاناتی که به علت کمبود بودجه آموزش و پرورش نمی توان در مدارس دولتی جستجو کرد.

هر چند در نگاه کلان تمامی عوض کردن و تحولات به مرور وقت راجع به مدارس غیردولتی از سوی مسئولان و خانواده ها شکل گرفته ، ولی از آنجا که اصل آموزش و اهداف تربیتی را کنار زده، به نظر می رسد چندان موفقیت آمیز عمل نکرده است و ضمن ایجاد فاصله طبقاتی و نوعی سرخوردگی در میان دانش آموزان کم بضاعت و بی بضاعت، در نهایت دستاورد مناسبی را به لحاظ زیاد کردن دانش و دانایی نصیب نسل های آینده نخواهد کرد.

با وجود تاکید متولیان نظام آموزشی جهت توسعه مدارس غیردولتی، آنها نیز این حجم از تنوع مدارس را بر نمی تابند به گونه ای که در تصمیمات تازه به نوعی اقدام به از بین بردن آزمون مدارس استعدادهای درخشان و تبدیل مدارس نمونه دولتی به هیات امنایی کردند تا از منظری دیگر نگاه تبعیض آمیز به دانش آموزان مدارس عادی و دولتی را در مقایسه با دانش آموزان مدارس سمپاد از میان بردارند.

با وجود تمامی حرف و حدیث ها راجع به اینکه آیا آموزش باید جهت همگان رایگان باشد یا خیر؟ و این مساله که آیا باید عده ای از امکانات حداکثری به علت اوضاع اقتصادی مناسب بهره مند باشند و بعضی شرایط این چنین را تجربه نکنند؟ گویی مسیر تحولات در نظام آموزشی با شدت و شتاب هر چه تمام به پیش می رود و توقف آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

صرف نظر از اینکه هیچ یک از مسئولان و متولیان امر آموزش پاسخ قانع کننده ای به این سوالات و ده ها سوالی که ممکن است در اذهان عمومی جهت در پیش گرفتن چنین رویه ای نقش بندد، ندارند، بارها اعلام کرده اند که فعالیت مدارس غیردولتی و دریافت شهریه از والدین تنها راه رسیدن به کیفیت بخشی آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش چندی قبل در این باره اظهار داشت: به علت تفاوت در نگاه نسبت به مدارس دولتی و غیردولتی در سال های گذشته با سختى ها و آسانى ها های بسیاری مواجه بودیم و امروز یک سرمایه اجتماعی بزرگ و ارزشی ما یعنی مدارس غیر دولتی در معرض خطر هستند.

سید محمد بطحایی گفت: بعضی نگاه نقادانه به این نوع همکاری های مردمی داشته و به این مساله انتقاد دارند که آموزش و پرورش به علت ماهیت حاکمیتی نباید در هیچ سطحی به سمت همکاری های غیر دولتی برود.

وی با اشاره به اینکه البته خطوط قرمزی در حوزه حاکمیت آموزش و پرورش وجود دارد که باید در زمینه همکاری بخش غیردولتی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نگاه افراط و تفریط به توجه به همکاری مردمی صدماتی به نظام آموزشی وارد می کند و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مدارس دولتی و غیر دولتی یک خانواده هستند و نباید مدارس و مراکز غیر دولتی را فرزندان ناخوانده دستگاه اموزش و تربیت دانست.

همچنین مدیر شرکت مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه همکاری های مردمی آموزش و پرورش در اظهاراتی یکی از عرصه های همکاری مردمی در نظام آموزشی را حضور موسسه ها و مدارس غیردولتی قلمداد کرد که توانسته اند بخش بزرگی از سنگینی کار را از دوش مدارس دولتی بردارند.

مجتبی زینی وند با بیان اینکه دسترسی به توسعه درون زا بدون همکاری همگانی امکان پذیر نیست، افزود: در نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران دست یافتن به توسعه مبتنی بر همکاری های حداکثری و ظرفیت های مردمی در تمامی ابعاد توسعه تعریف شده است است.

زینی وند در عین حال تاکید کرده است که تحقق فرآیند اموزش و تربیت در گرو همکاری بخش غیردولتی است لیکن بر اساس برنامه ششم توسعه تا سال 1400 مدارس غیر دولتی باید به پوشش 15 درصد برسد.

همچنین مدیر کل متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در دفاع از توسعه مداس غیردولتی به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: توسعه مدارس و مراکز غیردولتی مغایرتی با اصل قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش تا آخر دوره متوسطه ندارد، گفت: زیاد کردن این مدارس در سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

عظیم محبی اظهار داشت: تاسیس مدارس غیردولتی مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اگر در قانون بر رایگان بودن آموزش تا آخر دوره متوسطه تاکید شده است در مصوبه دیگری بر توسعه و گسترش مدارس غیردولتی نیز آورده شده است است.

وی افزود: هنگامی که مجلس شورای اسلامی تاسیس مدارس غیردولتی را تصویب کرده و به وسیله شورای نگهبان نیز تصویب شده است مفهومش این است که تمامی جوانب در نظر گرفته شده است است.

مدیر کل متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون از میان 13 میلیون و 500 هزار نفر تنها 11 درصد آنها در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، توضیح داد: در اصل قانون اساسی آنجا که به رایگان بودن آموزش دارد بحثی راجع به کیفیت بخشی رایگان مطرح نشده است بلکه منظور در اختیار گذاشتن امکانات اولیه جهت دانش آموزان است که اکنون نیز این کار انجام می شود.

وی در خصوص اینکه خانواده ها نسبت به شهریه های کلان مدارس غیردولتی گله مند هستند، نیز گفت: خانواده ها با علم به میزان شهریه، فرزندشان را در این مدارس عضویت می کنند و اضطراری در این کار نیست و آنها به آسانی می توانند در مدارس عادی و دولتی ادامه تحصیل دهند ولی نظر خانواده بر این است که وی در مدرسه ای با کیفیت به لحاظ امکانات و تجهیزات درس بخواند.

مدیر کل متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اصل بر همکاری اولیا در امور مدرسه است و البته در کنار آن هیچ تفاوتی میان مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و صرفا موسسان مدارس غیردولتی به آموزش و پرورش کمک می کنند تا باری را از دوش آن بردارند.

محبی تصریح کرد: سیاست موجود در دولت و وزارت آموزش و پرورش بر این است که همکاری های مردمی را زیاد کردن دهد به همین خاطر به افراد دارای صلاحیت اجازه می دهد تا مدارس غیردولتی ایجاد کنند و البته منظور و نشانه این نیست که تفاوتی میان این مدارس و دولتی به وجود آید لیکن منابع آموزشی و معلمان با تایید آموزش و پرورش تامین می شود.

وی اضافه کرد: مدارس غیردولتی به ایجاد طرح های تازه و خلاقانه در فضای آموزشی میل به دارند و همچنین جهت تامین مکان و تجهیزات مناسب باید از دانش آموزان هزینه این نوع خدمات دهی را دریافت کنند.

محبی یادآورشد: بر اساس راهکارهای ارائه شده است در سند تحول بنیادین نظام آموزشی توسعه همکاری بخش های دولتی و غیردولتی در انجام امور به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی در چارچوب سیاست های آموزش و پرورش با تاکید بر سیاست تولید بسته های آموزشی و سیاست چند تالیفی در کتاب های درسی و تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازبینی قوانین و مقررات موجود و تقویت همکاری عمومی در آموزش و پرورش با حفظ کارکردهای سیاست گذاری و نظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیردولتی و حمایت از فعالیت های آموزشی آنان باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

اما کارشناس پرسشها آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا نظر دیگری راجع به شخصی سازی مدارس دارد و خود را از مخالفان این امر دانسته و اعتقاد است: راه بهسازی آموزش و پرورش از شخصی سازی نمی گذرد.

مهدی بهلولی افزود: شخصی سازی آموزش و پرورش از آخرهای دهه 60 شکل گرفت که بر دو گزاره اشتباه بنیان گذاشته شد اول اینکه در آن وقت و با آخر جنگ تحمیلی آینده نگری کردند که جمعیت دانش آموزی از 19 میلیون به 32 میلیون نفر در سال 90 زیاد کردن می یابد و دوم اینکه نتیجه گیری شد بر اساس این رشد جمعیت دانش آموزی، دولت بودجه کافی جهت کیفیت بخشی آموزشی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هر دو گزاره اشتباه بود، ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بر اساس آنچه که تعیین شده است باید از محل تولید ناخالص داخلی اعتباری را دریافت کند که این رقم تنها یک تا یک و نیم درصد است در شرایطی که بعضی کشورها تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امر آموزش تخصیص داده شده است می دهند.

این کارشناس حوزه آموزش یادآورشد: مدارس غیردولتی نشانه مهم که همانا کیفیت بخشی است را کنار گذاشته و صرفا کیفیت کار را در برگزاری آزمون و آزمون زنی خلاصه کرده و از این امر جهت دریافت شهریه های کلان از خانواده ها پافشاری می کنند.

بهلولی تصریح کرد: به راستی اگر مدارس غیردولتی در جهت کیفیت بخشی تلاش می کنند آیا صرفا دانش آموزانی را گزینش می کنند که به لحاظ تحصیلی و خانوادگی و اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند این مدارس جهت اثبات ادعای خود باید در مناطق پایین شهر مدرسه دایر کرده و دانش آموزان را بدون هر گونه گزینش، پذیرش کنند تا این باور به وجود آید که نشانه مهم آنها زیاد کردن سطح کیفی آموزش است.

وی یادآورشد: در شرایطی که اغلب موسسان مدارس غیردولتی از مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش هستند و شهریه های کلانی از خانواده ها دریافت می کنند، عملا امکان نظارت دقیق بر فعالیت آنها وجود ندارد.

این کارشناس پرسشها آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین در حالی که مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی از خانواده ها پول می گیرند و این میزان همکاری را در مقایسه با شهریه های کلان مدارس غیردولتی ناچیز می دانند.

بهلولی ادامه داد: آسیب های شخصی سازی مدارس و توسعه مدارس غیردولتی پدیده ای است ک با استدلال نمی توان عواقب آن را گوشزد کرد لیکن پشت همه این تحلیل ها، پای شهریه های اوج در میان است ضمن اینکه خانواده ها با وجود پرداخت هزینه های چند ده میلیونی اختیاری جهت دخالت و اعمال نظر در فرآیند آموزشی ندارند.

واژه های کلیدی: آموزش | قانون | همکاری | آموزشی | رایگان | قانونی | قانون اساسی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs